4 tips voor een goede marketingcampagne in de cultuursector

4 gouden tips voor een goede marketingcampagne in de cultuursector

Ik zal in dit bericht 4 gouden tips voor een goede marketingcampagne in de cultuursector met je delen. Het leven als marketeer  is namelijk niet altijd even makkelijk, waarbij soms een beetje hulp erg fijn kan zijn. Budgetten zijn schaars en hoe blijf je creatief in een creatieve sector?! Het is daarom belangrijk te focussen op factoren, waarmee het succes van een marketingcampagne vergroot wordt.

1. Zet je publiek centraal

Richt je op de belevingswereld van je doelgroep. Veel instellingen werken als volgt: Een eigen medewerken of reclamebureau maakt een campagneposter en probeert de poster vervolgens zoveel mogelijk te verspreiden. Hierdoor wordt jouw boodschap tot maar één doelgroep beperkt, het is juist interessant om hiermee af te wisselen.

Stel je publiek centraal in je creatieve proces. Maak bijvoorbeeld tien variaties op een poster, zodat je voor verschillende groepen (met uiteenlopende interesses of kennis) een andere boodschap communiceert. Er is een groot verschil tussen ouderen of jongeren, maar dat neemt niet weg dat je beide enthousiast kunt krijgen.

Ook kan het helpen een campagne te starten met verschillende versies. Je kunt vervolgens testen welke variant het beste aanslaat bij jouw doelgroep. Er bestaat een mooi voorbeeld uit de presidentscampagne van Barack Obama. Tijdens deze marketingcampagne werden er posters ontworpen om kleine donateurs te werven. Zij probeerden allerlei foto’s en teksten uit die inhoudelijk van elkaar verschilden.

Wat bleek? Een foto van Obama met zijn familie sprak de doelgroep het meeste aan, terwijl deze optie aanvankelijk wat afgezaagd leek. De achterliggende gedachte is dus dat je je doelgroep heel goed kunt kennen, maar deze je nog steeds kan verrassen zodra je een idee hebt uitgewerkt. Leg niet alles vast, maar laat je door je publiek verassen door hen verschillende opties voor te leggen.

2. Verkoop met gevoel

Cultuurinstellingen leggen de focus vaak op de verkoop van toegangstickets, waarbij alles draait op grote namen of bijzondere kunstwerken. Ook is er de neiging het beeld te vaak inhoudelijk te verwoorden. Ik zie dat consumenten juist veel meer getriggerd worden door emotie: welk gevoel roept een voorstelling of expositie op en welke indruk laat deze achter bij de bezoeker?

In de meest succesvolle marketingcampagnes draait het om dat gevoel. Vaak is er in het beeld dan niet eens iets te zien van de voorstelling of uit het museum. Mijn advies: verkoop met gevoel en spreek de verbeeldingskracht van je potentiële publiek aan!

4 tips voor een goede marketingcampagne in de cultuursector

3. Kies het juiste medium en meet om te weten

Het is belangrijk per doelgroep de juiste media te kiezen. Gebruik Whatsapp als medium om een goede service te verlenen en gebruik bijvoorbeeld Snapchat en Instagram om jongeren te bereiken. Dit soort media is meteen een sterk middel om een online gemeenschap op te bouwen. Het is inmiddels voor veel bedrijven duidelijk geworden dat videoproductie voor marketing doeleinden erg efficiënt is. Dit is voor je doelgroep de simpelste manier informatie op te nemen.

Maar welk medium je ook gebruikt. Meten is weten! Gebruik bijvoorbeeld A/B testen en leer je publiek kennen. Durf ook meteen te schakelen wanneer één variant beter werkt dan de ander. Houdt hiervoor ook je budget flexibel. Je moet in staat zijn te schakelen tussen bijvoorbeeld meer budget voor Youtube in plaats van Facebook.

4 tips voor een goede marketingcampagne in de cultuursector

4. Doe het niet alleen

Doe het niet alleen. Mocht er geen budget zijn voor ervaren cultuur marketeers, organiseer dan met je collega’s creatieve brainstorm sessies. Hierbij is geen idee te gek en durf “out of the box” ideeën een kans te geven. Mocht er wel budget zijn ga op zoek naar een culturele marketingsbureau die bij je past. Persoonlijke klik en een goed gevoel is hierbij belangrijk. Spreek ook op tijd je verwachting uit en wat het budget is. Ik spreek uit ervaring dat dit voor beide partijen het fijnst werkt. Iedereen weet dan waar hij of zij aan toe is.

Zo hebben wij een keer een klant gehad, waarvoor wij een animatie video moesten produceren. Alles was mogelijk en hoewel wij hadden gemeld dat het produceren van een goede animatie niet goedkoop is kregen wij van de klant het idee dat de sky the limit was. We hadden een inspirerende sessie met de opdrachtgever, waarbij het ene mooie idee na het andere idee door de kamer vloog. Je voelt het misschien al aankomen… Nadat wij het idee in een offerte hadden uitgewerkt viel de klant achterover. We moesten het concept versimpelen en hebben vervolgens gelukkig alsnog een mooi product geleverd! Verwachtingsmanagement en realistische doelen zijn daarom belangrijk.

4 tips voor een goede marketingcampagne in de cultuursector

Op zoek naar een goede marketingcampagne in de cultuursector?

Hulp nodig bij het ontwikkelen van een succesvolle marketingcampagne? Neem dan nu vrijblijvend contact met mij op en wij komen graag langs voor een gratis kennismakingsgesprek. Ik ben direct te bereiken via mijn e-mail vincent@onlinegalerij.nl of telefonisch op het nummer 06 234 62 444.

Relevant: Videoproductie voor toneel en theater werkt?

Vincent Moleveld
vincent@onlinegalerij.nl

Vincent heeft online galerij in 2010 opgezet. Zijn doel is om kunst, fotografie en design toegankelijker te maken voor het grote publiek. Online Galerij moet DE online kunstbeurs van Nederland en Belgie worden. Een plek waar liefde voor kunst en cultuur begint!