Adriana Arroyo te zien bij Galerie Gabriel Rolt

Adriana_Arroyo_MG_0762_2Adriana Arroyo (1981, San José, Costa Rica) presenteert bij Galerie Gabriel Rolt drie soorten werk. Een serie grootschalige foto’s (190 cm hoog), een serie gipsen afgietsels, en twee installaties. Arroyo is in Costa Rica opgevoed waar haar vader architect was. Door de vaak voorkomende aardbevingen en andere opschuddingen van de aarde, was haar vader vaak bezig met het opnieuw vormgeven van gebouwen die na aardbevingen waren ingestort.

Het proces van creation-through-destruction ligt daarom dicht bij Arroyo. Een zekere Zuid/ Midden-Amerikaanse gevoeligheid, romantiek en relatie met de natuur zijn tevens aanwezig in het werk.

Adriana_Arroyo_MG_0759

De serie foto’s Lamina (I remember that I have remembered the same thing an untold number of times already) toont op grote schaal minieme details van schedels en hersenkoraal. De foto’s kenschetsen zich door de focus op structuur, licht en daarmee de suggestie van diepte. De korreligheid van de analoge foto’s, die digitaal vergroot zijn, zorgen voor een aangename gloed over de beelden. De structuur van Lamina (I remember that I have remembered the same thing an untold number of times already)III herinnert aan een vleeswond die is geheeld of een tektonische platen, die de aardbevingen veroorzaken. Ook lijkt de foto een landschap voor te stellen. Dat het echter een close up van een schedel is lijkt niet de eerste gedachte te zijn die opkomt. De verbeelding en de diepte, in combinatie met de vergankelijkheid en de relatie met natuur, komen zo terug in Arroyo’s werken.

Adriana_Arroyo_MG_0776_1

11_MANTLE_II

Vergankelijkheid en een eerder leven komen ook naar voren in Adriana Arroyo’s gipsen afgietsels die aan de muur gehangen zijn. Structuren van een lederen jasje zijn hierbij geïsoleerd en als losse elementen gepresenteerd. De tederheid van het zachte leer is nog steeds te herkennen. Samen met de grote sculpturale installatie Untitled II tonen de werken afgietsels van objecten uit het dagelijks leven. Waarbij de wand afgietsels een lederen jas model stond, zo is inUntitled II, een marmeren tafel blad deel geworden van een installatie. Het tafel blad ligt uit zijn functie gehaald op de grond, met in haar blad, een cirkel uitgehouwen. Even verderop staat een tafel op dunne stalen poten, het blad is van gips en gemaakt uit de uitsparing in het marmer.

Adriana_Arroyo_MG_0829_2

Ook Unstable Strata, het werk wat zijn titel verschaft aan de tentoonstelling, laat objecten uit het dagelijks leven zien. Hier zijn rijen met in onbruik geraakte bankbiljetten uit Duitsland, voormalig Joegoslavië en Zimbawe te zien. Deze landen, die gedurende specifieke periodes in politiek omslagen, ondergingen hevige inflatie. Aan de ene kant van de installatie zijn briefjes te zien met waardes van 1,2,5 en 10. Naarmate je de rijen volgt loopt het op tot 100.000.000.000. Absurde getallen die niet te vatten zijn en waarschijnlijk ook niets opleverden ondanks de grote getallen.

Adriana_Arroyo_MG_0844

De vorige levens liggen aan de basis van Arroyo’s werk, ze toont objecten die niet meer functioneel zijn, koraal dat dood is, het schedel van een mens, delen van leren jasjes en in onbruik geraakte bankbiljetten. Allemaal hebben ze een lange geschiedenis, maar is het gissen wat er precies is gebeurd met ze. Wie heeft ze aangehad, wat is er mee gekocht?

Voor meer informatie bezoek de website Galerie Gabriel Rolt

Vincent Moleveld
vincent@onlinegalerij.nl

Vincent heeft online galerij opgezet om kunst en cultuur toegankelijker te maken voor hemzelf en het grote publiek. Gaandeweg bleek online galerij voor hem de plek waar liefde voor kunst en cultuur begint