Big in China (Huge in Zwolle)

De opening van de expositie Size does Matter van Ronald A. Westerhuis knalde er groots in aan het begin van deze zomer. Hoe had het ook anders gekund met zo’n titel? Op 16 juni reden de limousines tussen RawSpace, de werkplaats en tevens atelier van de beeldend kunstenaar, en Museum de Fundatie heen en weer. Meer dan duizend bezoekers waren op de uitnodiging afgekomen. Meer mensen dan het museum kan herbergen waardoor er moest worden uitgeweken naar Theater Odeon aan de overkant van de straat. Champagne knalde, muziek klonk, het staal schitterde in het eerste zomerse zonlicht.

Museum de Fundatie

De expositie van Westerhuis was hoofdzakelijk ingericht op de bovenste twee etages van het museum. Inderdaad, de prachtige bolvormige glazen koepel die in 2012 werd gebouwd op het dak van het al bestaande gebouw. Daarnaast heeft Westerhuis Stepping Stones, een negen en een half meter hoog sculptuur, geplaatst op de stoep naast de hoofdingang en nog een flinke jongen binnen voor de kassa. Deze laatste komt qua hoogte aardig in de buurt van de bovenste etage.

Kortom, succes kon niet uitblijven.

Ronald A. Westerhuis, Size does matter, Museum de Fundatie

Ronald A. Westerhuis, Size does matter, Museum de Fundatie

Maar toen werd het zomer. Nee, het werd zomerser dan zomer. De mussen vielen van het glazen koepeldak. Zo veel mussen, dat bezoekers er voor kozen naar het strand te gaan in plaats van naar het museum. De hitte hield aan, weinig mensen kwamen op het idee dat een museum wel eens de best mogelijk airco in huis kon hebben. Eigenlijk was het perfect weer voor museumbezoek. Je moest wel in staat zijn er te komen, tot overmaat van ramp brak de NS het station Zwolle op waardoor er zo’n twee weken geen treinverkeer mogelijk was. Wie ging er met dit weer nou het land door met auto of bus om naar een museum in Zwolle te gaan? De Fundatie zag de dalende bezoekersaantallen met lede ogen aan.

Big in China (Huge in Zwolle)

Maar na een aantal rustige weken, begon het ineens rond te zingen. Er verschenen mooie recensies in de landelijke dagbladen en de museumtip werd vlot gedeeld op social media. De bezoekersaantallen namen toe. Grand Café Public aan de overkant van de straat speelde in op de groeiende drukte en lanceerde het, niet kleine, broodje Westerhuis. Het terras zat vol. De kunstenaar zelf werd er regelmatig gesignaleerd, maar niet nadat hij de bezoekers van de Fundatie eerst persoonlijk had rondgeleid.

Ronald A. Westerhuis, Size does matter, Museum de Fundatie

Ronald A. Westerhuis, Size does matter, Museum de Fundatie

Hoe dichterbij de datum van het einde van de expositie kwam, hoe drukker. De laatste weken was het hard werken voor het personeel van De Fundatie. Met als klapper op de vuurpijl de allerlaatste dag. Westerhuis kondigde een persoonlijke tour aan op Facebook en dat heeft hij geweten. Je zou kunnen denken dat de expositie langer had moeten duren, immers een duur van drie maanden is wat aan de korte kant. Maar stoppen op het absolute hoogtepunt is natuurlijk het meest chique dat je kunt doen.

Op maandag 3 september rijden de vrachtwagens voor. Alle sculpturen worden in kratten gepakt en naar onbekende bestemming afgevoerd, behalve Stepping Stones, die mag nog een paar maanden blijven voor hij naar zijn nieuwe eigenaar verhuist. Het beeld werd binnen twee dagen na plaatsing al verkocht. De nieuwe eigenaar is onbekend. Het is te hopen dat hij een beetje tuin heeft. Size does matter.

Tekst door Heidi Koren

Heidi Koren (1975) debuteerde in 2015 met de poëziebundel ‘Gedachten over een mogelijk einde’ bij Uitgeverij Voetnoot (Antwerpen) In 2018 studeert zij af aan de Schrijversvakschool Amsterdam met een roman. Heidi houdt een twee wekelijkse blog bij op grofvankoren.com

Meer informatie over haar is te vinden op heidikoren.nl

Vincent Moleveld
vincent@onlinegalerij.nl

Vincent heeft online galerij opgezet om kunst en cultuur toegankelijker te maken voor hemzelf en het grote publiek. Gaandeweg bleek online galerij voor hem de plek waar liefde voor kunst en cultuur begint