de laatste avant-garde 1

De laatste avant-garde – Stedelijk Museum ’s Hertogenbosch

Het Stedelijk Museum ’s Hertogenbosch is bij de museumprijs van het Cultuurfonds hoog geëindigd. Op dit moment is er De Laatste Avant-Garde. Radicaal Design in Italië 1966 – 1988 te zien.

Dit is het eerste Nederlandse overzicht van deze revolutionaire generatie van ontwerpers.  De Laatste Avant-Garde toont experimenteel design van meubels en architectuur. Dit experimenteel design vormde het begin van een nieuwe maatschappij. Het laat een overzicht zien van de designers uit de jaren zestig tot tachtig. Groepen als de Archizoom, Superstudio, Alchimia en Memphis, maar ook ontwerpers als Ettore Sottsass en Andrea Branzi zijn te bewonderen.

Archizoom Assciati & Superstudio

Eén van de groepen tentoongesteld zijn de Archizoom Assciati, dit was een design studio in Florence, Italië, opgericht in 1966. In die tijd veranderde de wereld snel en zeker in Italië. Het was een tijd van massamedia, welvaart, politieke aanslagen en ontvoeringen. Zij reageerden op een radicale manier op de opkomende consumptiecultuur. Ze speelden met goede en slechte smaak, om zo de kapitalistische bourgeois-smaak te neutraliseren. Samen met Superstudio hebben ze “Superarchitecture” uitgevonden. Superstudio maakte indrukwekkende collages over de moderne wereld, met daarin onzichtbare technologische systemen in een nieuwe vrijheid van het leven. Het gebruik van slechte smaak, kitsch, krijgt naar mate de tijd verstrekt steeds meer aandacht, en in de jaren zeventig en tachtig wordt het erg belangrijk.

De ontwerper Lapo Binazzi van UFO maakte zulke ‘kitsch’ voorwerpen, maar vaak hadden deze ook een maatschappelijke boodschap. Bijvoorbeeld zijn Paramount lamp verwees naar Paramount film en zo naar de Amerikaanse consumptiecultuur. De groepen Alchimia en Memphis nemen de wereld over met hun overdadige en grootste vormen. In de tentoonstelling zijn veel lampen te zien. Als je een voorwerp ziet waarvan je niet weet wat het is, dan zal het waarschijnlijk een theepot zijn. De designers hadden een bijzondere kijk op dit voorwerp en zien er vaak extraordinaire uit.

de laatste avant-garde 3

Theepotten. Afbeelding van sm-s.nl

de laatste avant-garde 3

Paramount door Lapo Binazzi. Afbeelding van designandart.at

Plastic

Plastic is in de jaren vijftig en zestig een populair materiaal. De  designers kunnen hun ideeën in elke vorm omzetten, niet alleen door de flexibiliteit van het materiaal zelf, maar ook omdat het zo nieuw is dat er geen historische voorbeelden zijn. Kunststof leek de opzet te zijn naar een modernere samenleving. Er ontstond nieuw design dat symbool staat voor het moderne leven. Een aantal ontwerpers uit die tijd zijn bijvoorbeeld Gae Aulenti en Mario Belllini. Het nieuwe design was kleurrijk en speels, maar dit was niet altijd even populair bij de critici. Volgens hen waren kunststof meubelen eenduidig en suggereerden een monocultuur, het waren industriële producten in plaats van producten met individualiteit.

Bezoek

De stukken die tentoongesteld stonden, waren zeer apart en erg mooi, iets heel anders dan gewoonlijk. Bij veel van de meubels zeiden we dat we ze wel graag zouden willen in ons huis! Vooral de theepotten waren excentriek. Helaas deed de opstelling niet veel goeds voor de stukken. De werken hadden mooier opgesteld kunnen worden en het was niet mooi afgewerkt, de stekkerdozen lagen bijvoorbeeld te veel in het zicht. Het stond rommelig opgesteld en de zaal was erg donker. Het design was speciaal en zeker de moeite waard om nog snel te bezoeken!

de laatste avant-garde 4

Tentoonstellingszaal De Laatste Avant-Garde. Afbeelding van bezoekdenbosch.nl

Ga nog snel, want de tentoonstelling is 11 juni weg!

Voor meer informatie of opkomende tentoonstellingen bezoek Stedelijk Museum ’s Hertogenbosch 

Ayla de Klerk
ayla@onlinegalerij.nl