v.l.n.r.: Judith Osborn ‘Nine Parts of Desire’, Amanda Phingbodhipakkiya ‘Beyond Curie’, Pascale Taura

De #MeToo beweging in de kunst

In oktober 2017 begon het fenomeen #MeToo, waarin vrouwen uitten dat zij te maken hadden met grensoverschrijdend gedrag op seksueel gebied. Als gevolg hiervan zijn verschillende beroemdheden beschuldigd en is seksuele intimidatie onder de aandacht gebracht over de hele wereld. Niet alleen in nieuwsuitingen kwam dit geregeld aan de orde, maar ook in de kunstwereld is er veel veranderd.

Zo zijn er musea die een debat begonnen zijn over het weglaten van kunst die vrouwen zouden seksualiseren. Men stelt zich de vraag of de afgebeelde persoon in het schilderij op een sensuele wijze wilde worden afgebeeld. Het probleem hierbij is dat er nu situaties worden benoemd als mogelijk seksuele intimidate of seksueel misbruik, echter in de tijd dat het stuk werd geschilderd werd er wellicht anders tegenaan gekeken. Ook vraagt men zich af of het aan de kaak stellen  van dit probleem wellicht toekomstgericht van belang kan zijn om zodanig deze problematiek te voorkomen.

Pascale Taurua

Pascale Taurua

Marlies Dekkers heeft op haar website een sectie, Feminine/Feminist, die interviews weergeeft met onderwerpen rondom het feminisme. Waaronder een interview met de directeur van het Rijksmuseum Wim Pijbes. Hierin geeft hij aan hoe we door de #MeToo beweging de kijk op de dynamiek tussen de kunstenaar en zijn onderwerp (meestal een vrouw) anders zijn gaan beoordelen. In dit interview wordt gerefereerd aan Adam en Eva waarbij Eva Adam overtuigt een hap van de appel te nemen waarna zij volledige schaamte voelt terwijl Adam dat helemaal niet heeft, maar eerder verbaast is dat hij uit het paradijs is gegooid. Vrouwen worden in de kunst afgebeeld bewust van hun schuld en van het geobserveerd worden. Probeer de naakte gezichtsuitdrukking van een vrouw te vervangen door naakte man, dat blijkt haast niet mogelijk! Deze ongelijkheid wordt steeds meer bespreekbaar in de kunstwereld.

Een reactie op dit interview is onder andere die van Judith Osborn, tv-persoonlijkheid en kunstenares, met haar expositie ‘Nine parts of Desire’ waarbij ze deze schaamte en ongelijke man/vrouw verhouding wilt tegengaan door te laten zien dat de powervrouw zichzelf moet kunnen “vieren”. Door Judith Osborn als model en fotografe Rianne Noordegraaf is een krachtige fotoreeks neergezet. Deze expositie vanaf 21 september 2018 tot het einde van 2018 te zien en te koop is bij Jan & Monique des Bouvrie in ‘Het Arsenaal’ te Naarden Vesting . In deze fotoreeks is Osborn gedrapeerd in verschillende materialen zoals lakens, folie, verpakkingsmateriaal etc. (zie afbeelding hieronder).

Pascale Taura - Boots

Pascale Taura – Boots

Daarnaast worden vrouwelijke wetenschappers onder de aandacht gebracht door ontwerpster en neurowetenschapper Amanda Phingbodhipakkiya in haar expositie ‘Beyond Curie: A Celebration of Women in Science’. Deze expositie vertoont portretten van 40 vrouwelijke wetenschappers in een postercollectie waarvan 16 Nobelprijswinnaressen. In deze postercollectie is gebruik gemaakt van grafische- en wetenschappelijke elementen (zie onderstaande afbeelding). Deze expositie is vanaf begin september tot 21 oktober 2018 te zien in 3sec. gallery te Breda. Naast deze expositie heeft deze kunstenares nog meer projecten om vrouwen te inspireren om het wetenschap in te gaan wanneer zij dat ambiëren en dit te combineren met haar kennis als wetenschapster.

Naast deze twee kunstenaars is op onlinegalerij.nl ook het werk van Pascale Taura te koop die de schoonheid van de vrouw naar voren laat komen (zie onderstaande afbeeldingen). Deze kunstenares is geïnspireerd door de werken van Ganguin, die vele Polynesische vrouwen naakt afbeelden met consent van deze vrouwen. Zie verder www.onlinegalerij.nl

Afbeelding header: v.l.n.r.: Judith Osborn ‘Nine Parts of Desire’, Amanda Phingbodhipakkiya ‘Beyond Curie’, Pascale Taura

Tags:
,
Maxime Hallatu
Maxime@onlinegalerij.nl