fiona banner 1

Fiona Banner – Runway (AW17) in de Pont in Tilburg

In De Pont te Tilburg is op het moment voor het eerst in Nederland een breed overzicht te zien van de werken van Fiona Banner, getiteld Runway (AW17). Een thema wat een belangrijke rol speelt in haar werken is tegenstellingen: woord en beeld, mensen en machine en fysieke en virtuele wereld. Banner’s werk bestaat uit sculpturen, tekeningen, installaties, boeken en uitvoeringen. Ze gebruikt vaak taal in haar werken, zoals het leesteken ‘punt’ of teksten. Dit is dan ook te zien in de tentoonstelling.

Fiona Banner

Banner hoort bij de groep ‘Young British Artists’, die eind jaren 80 ontstond met onder anderen Damien Hirst en Tracey Emin. Ze hergebruikten vaak materialen en zetten dit neer in extreme situaties.

Fiona Banner runway (aw17)

Tête à Tête (Yorkshire Sculpture Park installation view), 2014, High definition digital film projection, steel easel, 5.41 minutes

Voordat je bij de grote tentoonstellingszaal van de Pont aankomt, kom je eerst het werk Tête à Tête tegen. Dit is een 5 minuten durend filmpje, die twee mechanisch in beweging gehouden windzakken toont. Het is gefilmd op verschillende plaatsen in Yorkshire Sculpture Park, een idyllisch landschap. De windzakken lijken met elkaar proberen te communiceren door het op en neer gaan, alsof de voorwerpen onbeantwoorde gevoelens hebben voor elkaar.

Runway (AW17)

De titel van de tentoonstelling verwijst naar de landingsbanen maar ook naar modeshows (Autumn/Winter 2017). Banner is al lang gefascineerd door gevechtsvliegtuigen, en speelt een hoofdrol in de tentoonstelling. Ze vindt ze prachtig en afschrikwekkend tegelijkertijd.

“Ik voel me ertoe aangetrokken, ze zijn verleidelijk maar stoten me ook af. De Chinooks die hier vliegen … ze hebben een eigen schoonheid maar ze zijn ook verschrikkelijk.”

Voor haar werken gebruikt ze onderdelen van vliegtuigen, zoals Nose Art (2015), waar Harrier-neuskegels zijn gebruikt die borsten suggereren. De grote rotorbladen van een helikopter die in de grote zaal staan, kunnen gezien worden als totempalen. Drie staartstukken, met teksten van de rondingen van een vrouwenlichaam, hangen ook in de grote zaal. Deze stukken weerspiegelen een tegenstelling tussen een gespierde, mannelijke ding en de gevoelige beschrijving in woorden; mannelijk versus vrouwelijk.

Fiona Banner, Nose Art, 2015

Maar vliegtuigonderdelen zijn niet het enige wat te zien is in de Pont van de kunstenares. Ook zijn er andere projecten te bewonderen, zoals The Breathing Bag. In een donker kamertje hangt een plastic tas, met de tekst ‘Mistah Kurtz- he not dead’,  die op een neer gaat als een ademende long. Er zijn tekeningen, genaamd Pinstripe Crotch, van mannen in krijtstreeppak, het zwart-witte symbool van de Londense bankenwereld. Daarnaast is er ook een video-opname genaamd Mirror tentoongesteld. Samantha Morton poseerde naakt voor Banner en in plaats van een tekening te maken, schreef ze op wat ze zag. Samantha las die tekst hardop voor aan het publiek en hoewel ze gewoon kleding aanhad was de reactie net zo intens dan wanneer ze er daadwerkelijk naakt had gestaan.

The Nam

Ook is er een kamertje ingericht ‘in het thema van’ haar boek The Nam. The Nam is een boek van 1000 pagina’s en is een compilatie van de bekende Vietnam films: Full Metal Jacket, The Deer Hunter, Apocalypse Now, Born on the Fourth of July, Hamburger Hill and Platoon. De films beginnen en eindigen nooit, maar worden in hun geheel beschreven en samen gesplitst om een 11 uur durende ‘supermovie’ te maken. Het boek bevindt zich in een kamer waar de muren fluorescerend rood en blauw zijn en bedrukt met verschillende woorden. Door de constante verandering van het licht, veranderde de kleuren op de muur en hebben je ogen moeite om zich aan te passen.

Fiona Banner runway (aw17)

Fiona Banner, The Nam, afbeelding van depont.nl

Runway (AW17) is te zien in de Pont van 29 april tot 27 augustus 2017.

Afbeelding header: Fiona Banner, Pinstripe Crotch, 2015.

Laura Evengroen
Laura@onlinegalerij.nl