Helmut Newton – A Retrospective bij Foam

Fotografiemuseum Foam staat deze zomer in het teken van beroemde fotograaf Helmut Newton. Het gaat om een overzichtstentoonstelling met 200 foto’s. Hiertoe behoort, naast het bekende werk, vroeger werk wat weinig eerder vertoond is en de film ‘Helmut by June’.

Yves Saint Laurent French Vogue Rue Aubriot Paris 1975 C Helmut Newton Estate

Yves Saint Laurent French Vogue Rue Aubriot Paris 1975 C Helmut Newton Estate

 

Helmut Newton (1920-2004) was een Duits-Australische fotograaf. In de jaren ‘50 fotografeerde hij voor de Franse Vogue. Pas in de jaren ‘70 werd hij echt bekend met zijn werk vanwege zijn controversialiteit en seksueel getinte modefotografie. Zijn werk is van grote invloed op mode- en glamourfotografie en hij was bevriend met modeontwerpers als Yves Saint Laurent en Karl Lagerfeld. Hij staat vooral bekend om zijn erotische getinte zwart-witfoto’s. Zijn oeuvre is echter uiteenlopend en interessant om meerdere redenen. Nadat hij bekendheid verwierf als modefotograaf, kreeg hij veel opdrachten. Toch is zijn werk persoonlijk en heeft het een duidelijke handtekening. Hij heeft veel beroemdheden geportretteerd en maakte een statement in het feminisme.

 

Sekse en rolpatronen zijn van belang in het werk Newton. De foto die gekozen is door FOAM als beeld van de tentoonstelling is er één die zich hiertoe verhoudt. In dit beeld is een androgene vrouw in een smoking te zien, deze is ontworpen door Yves Saint Laurent. Er is een tweede foto die hierbij hoort, waarin er een naakte vrouw naast de geklede vrouw staat. Deze versterkt het beeld nog een keer en maakt de vrouw in pak nog masculiener.

Overzicht tentoonstelling werken: Yves Saint Laurent French Vogue Rue Aubriot Paris 1975 C Helmut Newton Estate

Overzicht tentoonstelling
werken: Yves Saint Laurent French Vogue Rue Aubriot Paris 1975 C Helmut Newton Estate

De kritiek naar Newtons werk is dat hij vrouwen zou neerzetten als lustobjecten. Maar vrouwelijk naakt wordt niet altijd ingezet om de man te dienen. De acceptatie van vrouwelijke seksualiteit is ook een deel van feminisme, Newtons beeld van vrouwen speelt hierin een rol. Newtons modellen worden afgebeeld als godinnen. In de fotoserie ‘Big Nudes’, is er geen enkele vorm van schaamte te bekennen. Ook al staan deze vrouwen voor de lens van een man, zij hebben de controle. Ze hebben niet de goedkeuring van een man nodig, ze zijn zelfverzekerd.

Twee foto’s uit deze serie tonen dezelfde groep vrouwen. In het ene beeld zijn ze naakt. In het volgende beeld zijn ze gekleed als krachtige, zakelijke vrouwen. Dit tweeluik vertelt een verhaal zoals alleen Newton dat kon; deze vrouwen zijn net zo krachtig en indrukwekkend in pak als naakt.

 

“Here They Come I,” Paris, France 1981. © Estate of Helmut Newton

“Here They Come I,” Paris, France 1981. © Estate of Helmut Newton

“Here They Come II,” Paris, France 1981. © Estate of Helmut Newton

“Here They Come II,” Paris, France 1981. © Estate of Helmut Newton

 

In het werk uit de vroege jaren ‘60 laat Newton de studio meespelen in zijn beelden. Hij verbergt de set niet, je ziet de achtergrond en de schaduwen van de modellen. Soms zelfs lampen en statieven. Later speelt hij hier nog meer mee. Door het gebruik van spiegels, is nog minder van de set verborgen. In sommige foto’s is hij zelfs zelf in beeld. De spiegels creëren een illusie of verwijzen naar surrealisme, wanneer hij beelden in beelden schept.

De tentoonstelling toont veel verschillend werk van de fotograaf. Er zijn de levensgrote ‘Big Nudes’, kleiner formaat foto’s in zwart-wit en kleur en een tafel met polairoids. De polaroids geven, samen met de film ‘Helmut by June’ een inzicht in de werkwijze van Helmut Newton. Tussen de vele portretten die Newton maakte zijn een aantal bekende gezichten terug te vinden. Portretten van onder anderen Margaret Thatcher, Salvador Dalí en Andy Warhol hebben een plaatsje in de tentoonstelling.

Overzicht tentoonstelling

Overzicht tentoonstelling

Overzicht tentoonstelling

Overzicht tentoonstelling

 

Newton noemde zichzelf een huurling, ‘I am a gun for hire’, is een beroemde quote van hem. Toen hij een opdracht kreeg voor een mannenmagazine, liet hij ook een andere kant zien. De opdracht was een heren trenchcoat te fotograferen, waarop Newton zei dat hij niet graag mannen fotografeert. Hij gebruikte ze als accessoire, zoals een schoen of tas. De foto die hieruit voort is gekomen is één van mijn favorieten; een naakte vrouw en Helmut Newton zelf, gereflecteerd in een spiegel. Helmut Newton, voorovergebogen maakt de foto al dragend de betreffende trenchcoat. En naast de spiegel zit zijn vrouw June, kijkend naar hem met haar hand onder haar kin.

 

Self Portrait with Wife and Models Paris 1981 C Helmut Newton Estate

Self Portrait with Wife and Models Paris 1981 C Helmut Newton Estate

http://www.foam.org/nl/museum/programma/helmut-newton

Online Galerij
gastauteur@onlinegalerij.nl