Hyperrealisme, tussen foto en werkelijkheid, in de Kunsthal Rotterdam

Is dat nou een foto? Nee wacht het is toch echt geschilderd?!” Dit hoor je vaak bezoekers zeggen bij de tentoonstelling, Hyperrealisme – 50 jaar schilderkunst, in Kunsthal Rotterdam. De schilderijen lijken op eerste gezicht foto’s te zijn, maar als je dichterbij kijkt zie je toch dat het geschilderd is.

Hyperrealisme

In de jaren zestig ontstaat hyperrealisme, ook wel fotorealisme genoemd, in Amerika als reactie op abstracte kunst. Het dagelijks leven en objecten uit de consumptiemaatschappij staan centraal en moeten zo levensecht mogelijk lijken. Met fotografie als uitgangspunt schilderde de kunstenaars van alles, van close-ups van autobumpers, kleurrijk speelgoed, Amerikaanse ‘diners’ met ketchupflessen tot urban life. Voor meer informatie over hyperrealisme klik hier!

Ralph Goings – America’s Favourite 1989, Collection of Susan P. and Louis K. Meisel, New York


Drie generaties

Drie generaties Amerikaanse en Europese kunstenaars laten de geschiedenis van een fascinerende en figuratieve kunststroming zien. De tentoonstelling brengt, met meer dan zeventig werken van ruim dertig kunstenaars, een ongeëvenaarde verzameling hyperrealistische topstukken naar Nederland.

Eerste generatie 

De tentoonstelling begint met de eerste generatie en het valt gelijk op dat de vroege hyperrealisten gefascineerd zijn door auto’s en motoren. Ook de ‘diners’ staan symbool voor de Amerikaanse cultuur. Ze wouden dat de kunst dicht bij de mensen staat en door de herkenbaarheid van de onderwerpen is de kunst voor veel Amerikanen heel toegankelijk.

Advertorial: Tentoonstelling Eye Attack - Stedelijk Museum Schiedam

Te zien t/m 18 juni! Voor meer info: Tentoonstelling Eye Attack

Robert Bechtle Alameda Chrysler 1981, Courtesy of Louis K. Meisel Gallery, New York


Tweede en derde generatie

De tweede en derde generatie worden hierna gepresenteerd en de kunstenaars blijven vasthouden aan de Amerikaanse onderwerpen, maar proberen weer een stap verder te gaan in hun uitwerken. Bijvoorbeeld de diners van Robert Gniewek worden geschilderd in de nacht, zodat er spannende licht-donker effecten ontstaan. De kunstenaars worden zo steeds beter.

Robert Gniewek Rosie’s Diner #10 2011, Collection of Robert Mann, Florida

Er worden nu ook Europese kunstenaars tentoongesteld, waardoor de stroming meer divers wordt. De Europeanen kiezen voor minder nationalistische onderwerpen en schilderen vooral stillevens van eten en vrouwen in de natuur. Tjalf Sparnaay, bijvoorbeeld, schildert veel stillevens van eten. Door de enorme verbetering van de digitale techniek de afgelopen jaren, kunnen ze bereiken waar de eerste generatie alleen van kon dromen: echt fotografische schilderijen maken.

Tjalf Sparnaay, Foodscape, 2014, olieverf op linnen, 120 x 300 cm,



Roberto Bernardi Confini Segreti 2013, Courtesy of Bernarducci.Meisel.Gallery, New York


Extra goed kijken!

Kunstwerken die op zo’n manier zijn geschilderd, dat het eerder op een foto lijkt dan een schilderij is natuurlijk onwijs knap, maar het is ook vooral fascinerend om naar te kijken. Het dwingt de bezoekers om beter te kijken; je blijft kijken naar de kunstwerken en ook meerdere keren, je kijkt van veraf en dan van dichtbij, héél dichtbij, en weer helemaal opnieuw. Het werk is dan niet alleen een kopie, maar het creëert een heel eigen werkelijkheid!

Hyperrealisme – 50 jaar schilderkunst is tot en met 5 juni 2017 te zien in de Kunsthal in Rotterdam.

Bijschrift header-afbeelding: Tjalf Sparnaay- Fried Egg 2015, Private Collection of Tjalf Sparnaay

Laura Evengroen
Laura@onlinegalerij.nl