Interview met Sybrand Alle

Interview met Sybrand Alle.

Het werk van Sybrand Alle wordt gekarakteriseerd door het herhaaldelijk gebruik van structuren en elementen die hun eigen formele eenvoud of compleetheid bezitten. Hij gaat ervan uit dat de herhaling van deze structuren onherroepelijk emotie oproept bij de kijker. In dit interview met Sybrand Alle vertelt hij over de verhalen achter zijn werken.

Waarom begon je?

Dan gaan we heel ver terug, ik denk dat die invloed komt door mijn vader. Die was/is heel zijn leven illustrator en cartoonist geweest. Dit deed hij ook gewoon met een pen en inkt. Zeker vroeger, toen maakte je met zwart/wit lijnen een cartoon. Ik ben dat van jongs af aan over gaan nemen; ik ben over gaan nemen wat ik gezien heb. Misschien daarom ook inkt, dat is tenslotte mijn kader geweest. Anderzijds, hij is wel echt een cartoonist, hij zou nooit een kunstenaar kunnen zijn. Dat zijn twee hele andere werelden. Zelf wilde ik ook zeker geen cartoons maken.

Waar begon je?

Om al mijn werk goed te begrijpen moet je eigenlijk terug in de tijd, toen ik begon met wat meer figuratief werk. Wat ik nu doe en aanbiedt bij Online Galerij is eigenlijk wat abstracter. Ik begon vroeger tekeningen te maken met een pennetje en Oost-Indische inkt. Met het idee dat organische patronen en vormen op zichzelf al mooiheid creëren. Dat is zichzelf gaan vormen en is een eigen leven gaan leiden. Toentertijd dacht ik alleen organische vormen, later ben ik gaan denken aan metrische vormen. In de tijd is dat een denkpatroon geworden, waarbij elk werk een logische opvolging is van de vorige.

Latere werken lieten het figuratieve weer los. Het ging toen puur om de vorm en de compositie, de kleur en hoe dat samen komt. Dus het abstracte idee. Ik ben mezelf gaan verdiepen hierin en daar ben ik erg blij mee. Nog steeds wel inkt, verf ben ik nooit fan van geweest. Wel geprobeerd hoor, daar niet van, maar het is een andere wereld voor mij.

Hoe ga je aan de slag met nieuw werk?

Ik heb dit gemaakt door de inkt te marmeren. Eerst heb ik papier afgeplakt met aluminium folie. Door heel veel inkt erop te doen en samen te laten komen krijg je patronen. Er is wel wat in te sturen, dat je je een soort kan focussen op een punt.

Als je mijn eerste en laatste werk naast elkaar ligt vereist dat wel wat uitleg. Op een gegeven moment voeg ik metrische vormen toe, dus dat is dan opeens een grote stap. Daarnaast veranderen de onderwerpen ook; in het verleden maakte ik van bomen en takken tot hele abstracte vormen. In de toekomst wil ik graag abstract met wat meer figuratief, zoals het schoppenlogo, combineren.

Wat is het idee achter je werk?

Tja, dat is niet echt tastbaar. Het ‘wezenlijke’. Ik denk dat het goed is als je geen concepten gebruikt die gebonden zijn aan onze tijd. Iets tijdloos, dingen die altijd zullen zijn en blijven. Dat zijn dingen zoals esthetiek en natuur/cultuur. Bredere concepten dus. Ik denk dat het waardevol is als je die dingen laat zien, meer dan dagelijkse dingen. Zoals het zeggen dat Trump een klootzak is; dat vind ik zelf wat afgezaagd.

Ik probeer zelf zo snel mogelijk te veranderen in wat ik doe. Iets wat ik vier à vijf jaar geleden heb gemaakt is al oud voor mij. Het is super interessant om die metamorfose gaande te houden. Wat ik vorig jaar heb gemaakt is voor mij al een oud denkproces. Vijf jaar geleden is dan ook een heel andere ik dan nu.

Waar haal je de inspiratie vandaan om elke vijf jaar weer heel iets anders te maken?

Ik blijf wel terugkijken, je moet niet je achtergrond in die zin vergeten. Mijn inspiratie haal ik uit natuur en uit de wiskunde. Wiskunde omdat de patronen die ontstaan zichzelf herhalen die je op den duur gaat herkennen. En dat brengt emotie met zich mee.

En hoe begin je dan met een werk?

Ik begon met dit werk (Fibonacci-spiraal) met het schoppenlogo zelf. Omdat de vorm gewoon goed is en gebalanceerd. Dan moet je bedenken welke kleuren er goed bij passen, en hoeveel je daar dan voor nodig hebt. Als ik klaar ben met afplakken dan begint eigenlijk het echte werk. Je weet niet precies waar je eindigt, want de inkt leidt ook een beetje zijn eigen leven. Je hebt in je hoofd dan wel een plaatje maar het lijkt dan altijd nog anders in werkelijkheid. Elke keer dat er licht op valt ziet een werk er ook weer anders uit. Tijdens het proces probeer je balans te creëren en vormen te maken die boeien maar die ook weer in vergelijking staan met de rest van het werk. Ik begin dus altijd met de vorm, daar pas ik dan mijn kleuren op aan.

Fibonacci-spiraal

Hoe lang ik met een werk bezig ben verschilt per werk. Met een tekening die heel gedetailleerd is kan ik zo 3 weken bezig zijn, maar met andere werken ben ik dan weer een dag bezig. Ik maak mijn werken gewoon thuis. Heb er wel over nagedacht om ergens een atelier te nemen maar deze plek vind ik eigenlijk geweldig. Het is hier heel fijn werken. Ik woon nu in een monumentaal pand en het plafond is nog origineel. Het is niet groot maar voor mij voldoende en het licht valt goed hier door de hoge ramen. Ik vind het ook heel fijn om thuis te werken, ik ben een ontzettende workaholic. Zeker als ik heel enthousiast ben over een werk dan kan ik daar non-stop aan werken.

Heb je een werk waar je het meest trots op bent?

Dat is grappig genoeg niet altijd mijn laatste werk, maar wel vaak. Op dit moment vind ik de Fibonacci-spiraal en de Schoppen erg mooi. Maar het werk waar ik het meest trots op ben is de ijsvogel. Dat is een groot werk en alles zat erin. Het was een toevalstreffer, alles was op het juiste moment op de juiste plek.

Waar wil je uiteindelijk naartoe?

Dat weet je nog niet van tevoren. Dat weet je nooit, waar je naartoe gaat. Ik heb wel een doel; het creëren van iets dat mooi is. Ik wil niet perse shockeren, een boodschap of normen en waarden proberen op te leggen. Ik ben geen prediker! Mooie dingen hebben te maken met vorm, kleur en compositie. Maar je weet nooit waar je eindigt en dat is juist het leuke eraan. Voor mij is het ook een zoektocht.

Verder ben ik hard aan de weg aan het timmeren, ik sta nu natuurlijk op Online Galerij. Ook sta ik van  19 tot 21 Oktober op een kunstbeurs in het Louvre in Parijs. Daarnaast wil ik mijn markt gaan vergroten op internationaal gebied. Meer Europa in, waaronder dus Parijs, maar ook Brussel en Londen.

Over Sybrand Alle

Bent u na het interview met Sybrand Alle nieuwsgierig geworden, zie zijn eigen kunstenaarspagina.

Online Galerij
manon@onlinegalerij.nl