Moderne en hedendaagse kunst op de BRAFA Art Fair 2019

In januari vindt de 64ste editie van de BRAFA Art Fair in Brussel plaats, een van de top 5 kunstbeurzen met werken uit de bronstijd tot werken van vandaag de dag. Liefhebbers van moderne en hedendaagse kunst hebben hier meer dan genoeg te zoeken. Dit blijkt alleen al uit het feit dat het Britse duo Gilbert & George de eregast is van deze 64ste editie van de BRAFA. Beroemd om hun gigantische fotomontages stellen zij dit jaar vijf recente werken in groot formaat tentoon op de beurs.

Maar we kunnen nog meer verwachten. Zo neemt Albert Baronian onder andere onderstaand werk van de Italiaanse kunstenaar Gilberto Zorio mee naar de BRAFA. Zorio is een van de pioniers van de ‘Arte Povera’ (letterlijk vertaald betekent dit ‘arme kunst’): een kunststroming die rond de jaren 60 in Zorio’s woonplaats Torino ontstond, waarmee gerefereerd wordt naar het gebruik van eenvoudige materialen in de kunsten. Dit heeft dan ook veel raakvlakken met conceptuele en minimalistische kunst. In dit werk laat Zorio duidelijk de spanningen tussen de verschillende materialen zien die hij heeft gebruikt; de natuurlijke, zachte en donkere vacht die hij als canvas heeft ingezet versus de perfect gevormde, felle driehoeken die samen een ster vormen.

Gilberto Zorio

Daarnaast neemt Albert Baronian het werk ‘Hakoiri Musume’ van Sato Kimitake mee. Het Japanse idioom ‘Hakoiri Musume’ staat voor ‘dochter in een koffer’ en omschrijft het leven van een jonge, alleenstaande vrouw die een verschuild leven leidt met haar beschermende familie. De installatie laat een silhouet van een jonge vrouw zien in een koffer van 1,30 meter hoog.

Het is het silhouet van een dochter dat ‘in een koffer is geplaatst’ en zorgvuldig is opgevoed door haar familie, die haar ziet als een waardevol bezit. Bijzonder aan dit werk is dat de dochter zowel present als absent is in het werk; we zien haar silhouet, maar het kan ook zo zijn dat ze uit de koffer is gestapt.

Hakoiri Musume, Sato Kimitake

Ook Gladstone Gallery in Brussel is een werkelijk paradijs voor de moderne en hedendaagse kunstliefhebbers. Tijdens ons bezoekje aan deze galerij gedurende de BRAFA-persreis, zagen we geweldige werken van de Australische Birgit Jürgenssen uit de jaren 70 en 80.

In haar werken geeft ze een feministische, kritische kijk op genderrollen en de verwachtingen die deze rollen teweegbrengen. Haar werken zijn als een ontsnapping aan deze rollen, vaak in een surrealistisch landschap en met gebruik van verschillende media.

Birgit Jürgenssen Gladstone Gallery schoen

Gilberto Zorio

Birgit Jürgenssen

Last but not least zetten we dit werk van Neo-Conceptualist Peter Halley in de spotlight, dat Maruani Mercier op de BRAFA tentoonstelt. De werken van Peter Halley draaien om de communicatie in New York. Halley is ervan overtuigd dat onze sociale ruimte, de manier waarop we denken en hoe we door het leven gaan, wordt beheerst door netwerken. In de jaren 80 dacht hij voornamelijk aan televisie en telefoon maar vanaf de jaren 90 met de komst van het internet kwam hier een geheel nieuwe mening aan; de digitale wereld vermengde zich met de realiteit.

Zijn kijk op ons gebruik van communicatie leidde tot geometrische schilderijen die een spel aangaan tussen zogenaamde “gevangenissen” en “cellen”; iconen die de toenemende geometrisering van sociale ruimte weerspiegelen. Halley gebruikt kleuren en materialen met specifieke connotaties, zoals fluorescerende Day-Glo-verf, die de angstaanjagende gloed kunstmatige verlichting en reflecterende kleding en tekens nabootst, evenals Roll-a-Tex, een textuuradditief dat wordt gebruikt als deklaag van gebouwen.

Peter Halley

Nog geen genoeg gekregen? De BRAFA biedt nog veel meer moderne en hedendaagse kunstpareltjes aan. Van 26 januari tot en met 3 februari 2019 kun je in Tour & Taxis te Brussel je eigen weg wanen tussen de stands vol met kunst. Om meer te weten te komen over de BRAFA Art Fair van 2019 kun je een kijkje nemen op hun website. Hier vindt je onder andere een overzicht van de deelnemers, kunstwerken en tarieven.

Afbeelding header: Beard Alert, 2015, Gilbert & George

Tekst: Femke van Leeuwen

Femke van Leeuwen
femke@onlinegalerij.nl