Daan Noppen – Flood (2017), gekleurd potlood op papier, 106 x 60 cm.

Natuurkundige tekeningen en schilderijen van Daan Noppen

Waar zijn kunstenaarscollega’s Daniel Martin en Santiago Pani zich gespecialiseerd hebben in de portretkunst, is Daan Noppen niet alleen geïnteresseerd in het hoofd, maar in het gehele menselijk lichaam. Natuurkunde is een grote inspiratie voor Noppens werk, ook al gaan wetenschap, kunst en de verschillende manieren waarop het lichaam vanuit deze twee perspectieven wordt gezien niet altijd even goed samen. Toch probeert Noppen in zijn werk een brug te leggen tussen natuurkundige noties en onze emoties en verlangens.

Noppen heeft deze lichamen tot nu toe voornamelijk in zeer grote, realistische tekeningen verwezenlijkt, maar begint ze nu ook langzaamaan met een kwast te realiseren. Sinds juli heeft hij een mecenas; iemand heeft hem de kans gegeven om zijn werk gedurende een jaar te ontwikkelen. Noppen wilde al langere tijd beginnen met schilderen, nu is eindelijk het juiste moment aangebroken om daar mee te beginnen. Noppen: “Het maken van zulke gigantische schilderingen van een stuk of drie meter kost natuurlijk een hoop tijd. Het is onmogelijk om daar een bepaald aantal van in een jaar van te maken.” Nu Noppen hier een heel jaar de tijd voor heeft gekregen, kan hij zich hier verder in te ontwikkelen.

Daan Noppen – Adrift (2017), papier op houten paneel, 24 x 30 cm.

Daan Noppen – Adrift (2017), papier op houten paneel, 24 x 30 cm.

Ook samenwerken met Daniel Martin was een belangrijke trigger voor hem om juist nu met schilderen te beginnen. Ze werken inmiddels al drie maanden samen in hetzelfde atelier. Voor Noppen was het fijn om gezamenlijk in een atelier te zitten met Martin, die al langere tijd met schilderen bezig is, maar ook om iemand te hebben met wie hij verschillende werkmethoden kon delen. Voor Noppen is dit hét moment om uit zijn comfortzone te stappen. “Natuurlijk is er ook het gevaar dat je zoveel input krijgt met zo’n samenwerking dat je jezelf verliest. Daar moet ik een balans in zien te vinden. De laatste paar maanden waren echter zo succesvol, dat ik zeker weet dat de komende tijd een geweldige ontdekking gaat worden”, vertelt Noppen.

Met het gebruikmaken van verf wil Noppen echter naar iets anders opzoek gaan dan in zijn tekeningen. Noppen: “Ik wil een nieuwe deur openen. Dat is ook wel een beetje spannend; je opent een deur die daarna niet meer gesloten kan worden. Toch wil ik blijven ontdekken en groeien.” Zijn tekeningen zijn een veilige haven voor hem. Dat heeft hij nu al een geringe tijd gedaan waardoor hij op zijn proces is gaan vertrouwen. Noppen weet waar het grafiet heen leidt, nu wordt het tijd om uit te zoeken waar de verfstreken hem brengen.

Daan Noppen – Plasma (2016), potlood op papier, 56 x 76 cm.

Daan Noppen – Plasma (2016), potlood op papier, 56 x 76 cm.

Naast fysica is hij geïnspireerd geraakt door drie kunstenaars: Francis Bacon, Euan Uglow and Olafur Eliasson. Noppen: “Drie zeer verscheidene kunstenaars, bij wiens stijl ik nooit dichtbij zal komen, maar zij zijn als een ankerpunt voor mij.” Hij gaat verder door uit te leggen dat hij een hele hoop kunstenaars goed vindt of hem zelfs inspireren, maar deze drie trekken hem sterker dan anderen. Dit ankerpunt fungeert als een soort kompas voor hem; het helpt hem over zijn eigen pad te navigeren.

Om meer werken van Daan Noppen te zien en op de hoogte te blijven van zijn werken, kun je hem via Instagram volgen of op zijn website kijken.

Relevant: Drie kunstenaars en drie projecten!

Femke van Leeuwen
femke@onlinegalerij.nl