Online promotie voor kunstenaars

Een van de belangrijkste dingen voor een kunstenaar is online promotie. Persoonlijk vind ik het vreemd dat er nog steeds kunstenaars zijn die online niet te vinden zijn. Dat is toch vreemd voor iemand met een beroep waarbij het maken en delen van schoonheid centraal staat? Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat sommige kunstenaars en creatievelingen bang zijn om als commercieel gezien te worden. Maar zonder je werk naar buiten te brengen word jij nooit die bekende en succesvolle kunstenaar, en krijgt jouw werk niet de erkenning die het verdient.

Als ik je met mijn korte betoog heb overtuigd van het belang van online marketing, lees dan verder, want dit artikel heeft een paar handige do’s en don’ts om je op weg te helpen. Maar je kan het natuurlijk ook uitbesteden.

Waarom online promotie?

Mensen willen een stukje herkenning opbouwen, en uiteindelijk zal die herkenning uitgroeien tot het willen hebben van jouw kunst. Kopers moeten verliefd worden op jouw werk. Daarom wil jij als kunstenaar zoveel mogelijk gezien worden. Natuurlijk bestaat liefde op het eerste gezicht, maar voor velen werkt verliefdheid, en wellicht nog beter: houden van, als iets waar we langzaam naar toe groeien. En wat doe je als je wilt dat iemand verliefd op je wordt? Precies! Je toont jezelf op de juiste plek op het juiste moment. Niet te vaak en niet te opvallend, maar precies goed. Het is een delicaat proces en absoluut noodzakelijk.

Do’s

Wees zichtbaar

Zorg dat je zoveel mogelijk publiciteit krijgt en offline & online zichtbaarheid genereert voor je werk. Zorg er voor dat dit consequent en gelijkmatig gebeurt. Je moet kunstliefhebbers naar jouw werk laten smachten!

Social Media

Leer hoe online marketing werkt. Zorg ervoor dat je de social media die je toepast begrijpt. Hier gaat veel (leuke) tijd in zitten, maar als je nog niet de middelen hebt om dit uit te besteden zal je zelf de specialist moeten worden. Mijn motto is: Doe het goed, of die het niet. Er is niks zo’n grote afknapper als verwezen worden naar een leeg Twitter account uit 2012.

Originaliteit

Wees origineel en laat je creativiteit ook hier gelden. Mensen houden ervan om te worden verrast en zullen dan sneller geneigd zijn dit te delen met hun vrienden.

Zorg voor regelmatigheid en aantal terugkerende rubrieken. Het is natuurlijk altijd leuk om je volgers te laten zien waar je mee bezig bent en te vragen naar hun mening.

Eigen stijl

Zorg voor een herkenbare stijl, zodat mensen je herkennen en uiteindelijk trots eigenaar worden van een van je werken!

Don’ts

Wat je niet moet doen is overigens net zo belangrijk. Zit je er klaar voor want deze komen in vogelvlucht voorbij! Herhaal je post niet te vaak. Toon jezelf niet de hele tijd in dezelfde groep, maar wissel hierin. Vermeld niet de hele tijd je naam en website link in berichten. Jouw naam is jouw merk en vermelden is dan niet nodig.

Hulp bij online promotie voor kunstenaars?

Er zijn in Nederland verscheidene mooie platforms die jou als kunstenaar kunnen helpen met jouw online promotie. Wij van Online Galerij helpen jou hierbij in ieder geval graag. Zoals jij dit bericht hebt gevonden en helemaal tot het eind hebt gelezen, zijn er maandelijks nog 30.000 anderen die online galerij bezoeken! Dit is iets waar ik zeker trots op ben.

Wij kunnen al die mensen in contact brengen met jouw werk. Nu hoop ik dat jij een beetje nieuwsgierig bent geworden naar wat wij voor jou kunnen betekenen.

Stuur dan een mailtje naar info@onlinegalerij.nl of bel 070 – 22 11 747. Wij staan voor jullie klaar!

Vincent Moleveld
vincent@onlinegalerij.nl

Vincent heeft online galerij opgezet om kunst en cultuur toegankelijker te maken voor hemzelf en het grote publiek. Gaandeweg bleek online galerij voor hem de plek waar liefde voor kunst en cultuur begint