De Amerikaanse Pop Art kunstenaar James Rosenquist in Keulen

In het Keulse Museum Ludwig is een bijzondere overzichtstentoonstelling van de Amerikaanse Pop Art kunstenaar James Rosenquist (1933-2017) te zien. Dat de beroemde Amerikaanse kunstenaar persoonlijk bij de totstandkoming van het concept en de selectie van zijn creaties betrokken was verklaart wellicht waarom op dit moment zo veel iconische werken uit beroemde collecties kunnen worden tentoongesteld in Keulen.

James Rosenquist , F-111 (detail), beeld van installatie in de Leo Castelli Gallery (1965), 1964–65 . Olie op doek en aluminum , 304.8 × 2621.3 cm . Museum of Modern Art, New York . Schenking van de heer en mevrouw Alex L. Hillmann and Lillie P. Bliss Bequest, 1996 © Estate of James Rosenquist/VG Bild-Kunst, Bonn, 2017. Foto: Courtesy Estate of James Rosenquist

James Rosenquist , F-111 (detail), beeld van installatie in de Leo Castelli Gallery (1965),
1964–65 . Olie op doek en aluminum , 304.8 × 2621.3 cm . Museum of Modern Art, New
York . Schenking van de heer en mevrouw Alex L. Hillmann and Lillie P. Bliss Bequest,
1996 © Estate of James Rosenquist/VG Bild-Kunst, Bonn, 2017. Foto: Courtesy Estate
of James Rosenquist

Het museale eerbetoon volgt het centrale thema ‘painting as immersion’, een onderdompeling in de schilderkunst, zoals Rosenquist het zelf noemde. Werken van o.a. Museum Ludwig, de kunstenaar zelf, het MoMA, Guggenheim Museum, Centre Georges Pompidou en Moderna Museet imponeren op vele fronten. Als bezoeker van de tentoonstelling moet je soms even op afstand gaan staan om zijn kleurexplosies echt goed te kunnen bekijken.

The Swimmer in the Econo-mist (Painting 3), 1997–98. Olie op doek, 402 × 610 cm . Solomon R. Guggenheim Museum, New York. © Estate James Rosenquist/VG Bild- Kunst, Bonn, 2017. Foto: Courtesy of the Estate of James Rosenquist

The Swimmer in the Econo-mist (Painting 3), 1997–98. Olie op doek, 402 × 610 cm .
Solomon R. Guggenheim Museum, New York. © Estate James Rosenquist/VG Bild-
Kunst, Bonn, 2017. Foto: Courtesy of the Estate of James Rosenquist

De tentoonstelling laat voor het eerst in de geschiedenis de culturele, sociale en politieke dimensies zien van Rosenquist’s oeuvre. De Amerikaan liet zich heel duidelijk inspireren door de turbulente gebeurtenissen in zijn tijd waaronder de oorlog in Vietnam. Voor ‘F-111’ uit 1964 diende een straaljager als model, gecombineerd met beelden van de alledaagse consumptiemaatschappij. Museum Ludwig is erin geslaagd om dit werk samen te exposeren met de twee andere installaties die Rosenquist ooit als geheel voor de legendarische Castelli Gallery maakte: Horse Blinders (1968-69) en Horizon Home Sweet Home (1970).

Bronmateriaal een eerste studie voor Zone, 1960. Krantenknipsel en potloodtekening, 28,3 × 47,3 cm. Estate of James Rosenquist. © Estate of James Rosenquist/VG Bild- Kunst, Bonn, 2017. Foto: Courtesy of the Estate of James Rosenquist

Bronmateriaal een eerste studie voor Zone, 1960. Krantenknipsel en potloodtekening,
28,3 × 47,3 cm. Estate of James Rosenquist. © Estate of James Rosenquist/VG Bild-
Kunst, Bonn, 2017. Foto: Courtesy of the Estate of James Rosenquist

James Rosenquist , Zone, 1960–61. Olie op doek, 241.3 × 242.6 cm . Philadelphia Muse- um of Art © Estate of James Rosenquist/VG Bild-Kunst, Bonn, 2017. Foto: Courtesy of the Estate of James Rosenquist

James Rosenquist , Zone, 1960–61. Olie op doek, 241.3 × 242.6 cm . Philadelphia Muse-
um of Art © Estate of James Rosenquist/VG Bild-Kunst, Bonn, 2017. Foto: Courtesy of
the Estate of James Rosenquist

Bezoekers treffen niet alleen de collageachtige schilderijen uit de jaren 60 aan die refereren aan Rosenquist’s verleden als vaardig schilder van billboards op Times Square. Er zijn ook op zijn leven geënte schilderijen uit de jaren 70 te zien en latere monumentale werken die kosmische verschijnselen verbeelden zoals het 14 meter brede Star Thief uit 1980.

De Pop Art coryfee probeerde de toeschouwer altijd visueel en fysiek, emotioneel en intellectueel te betrekken in zijn kunst. Dat is ook het geval bij het driedelige monumentale ensemble The Swimmer in the Econo-mist, dat hij tussen 1997 en 1998 maakte. Het 27 meter lange schilderij toont Picasso’s Guernica met andere elementen uit de geschiedenis en het persoonlijke leven van Rosenquist.

James Rosenquist in zijn atelier met zijn bronmateriaal,1966 © Estate of James
Rosenquist/VG Bild-Kunst, Bonn, 2017. Foto: © Bob Adelman

Curatoren Stephan Diederich en Yilmaz Dziewior hebben collages, foto’s en advertenties bijeengebracht die door de kunstenaar als bron werden gebruikt voor vele schilderijen die op zaal hangen. Ook zijn er diverse documentaires te bekijken die het maakproces van Rosenquist onthullen. Na de tentoonstelling in Museum Ludwig, nog t/m 4 maart te zien, reist de collectie naar het ARoS Aarhus Art Museum in Denemarken.

James Rosenquist overleed op 31 maart 2017, nog voor de opening van dit retrospectief. De tentoonstelling ‘James Rosenquist – Painting as Immersion’ vormt een indrukwekkend hommage aan deze karakteristieke kunstenaar van het Pop Art tijdperk.

De Amerikaanse Pop Art kunstenaar James Rosenquist in Keulen

18 Novem­ber 2017 – 4 Maart 2018

Voor meer informatie bezoek de website Museum Ludwig

Vincent Moleveld
vincent@onlinegalerij.nl

Vincent heeft online galerij opgezet om kunst en cultuur toegankelijker te maken voor hemzelf en het grote publiek. Gaandeweg bleek online galerij voor hem de plek waar liefde voor kunst en cultuur begint